رژیم غذایی برای مادران شیرده
مراقبت از نوزاده

شاید نیاز نباشد در آنچه که می‌خورید یا می‌نوشید تغییرات زیادی وارد کنیداما چند نکته مهم است که باید در خاطر داشته باشید:
•    برای سلامتی‌تان از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید
یکی از عجایب شیر مادر این است که حتی اگر مادر تغذیه مناسبی نداشته باشد، باز هم نیاز‌های تغذیه‌ای نوزاد را برآورده می‌کند (با این وجود اگر کالری مصرفی‌تان بسیار کم باشد و یا تغذیه‌تان تنها بر پایه یک گروه غذایی از هرم غذایی بوده و گروه‌های دیگر نادیده گرفته شوند، این امر می‌تواند بر کیفیت و کمیت شیرتان تأثیر بگذارد).
اینکه نوزادتان از ایرادات تغذیه‌ای شما آسیب نمی‌بیند، بدین معنا نیست که شما نیز آسیبی نمی‌بینید. اگر شما مواد مغذی را که نیاز دارید از رژیم غذایی‌تان دریافت نکنید، بدن مواد مورد نیاز را از ذخایری که دارد بیرون می‌کشد که در ‌‌نهایت ممکن است این ذخایر نیز تمام شوند. شما همچنین در این حین به قدرت و استقامت نیاز دارید که بتوانید نیاز‌های فیزیکی نوزادتان را نیز برآورده کنید.
بسیاری از زنان شیرده به شدت احساس گرسنگی می‌کنند که به این علت است: بدن شما در تمام طول روز کار می‌کند تا شیر مورد نیاز نوزادتان را بسازد. خوردن وعده‌های غذایی کوچک به همراه اسنک‌های سالم به عنوان میان وعده، راه بسیار خوبی برای مقابله با گرسنگی هنگام شیردهی و نگهداشتن انرژی در سطح بالا و مطلوب است.
•    کالری‌ها را نشمارید
یک پاسخ واحد به این سوال که مادر شیرده به مصرف چند کالری در روز نیاز دارد، وجود ندارد. اما به طور معمول مادران شیرده به 500 کالری بیش از خانم‌هایی که شیر نمی‌دهند نیاز دارند. این بدین معناست که مادران حدوداً و بسته به شیردهی خود، به 2000 تا 2500 کالری در روز نیاز دارند.
به جای شمردن کالری‌ها، از احساس گرسنگی‌تان به عنوان یک راهنما برای خوردن استفاده کنید.
میزان دقیق کالری مورد نیاز به فاکتور‌های مختلفی از جمله وزن، میزان ورزش، متابولیسم پایه و تعداد دفعات شیردهی بستگی دارد.
اگر در مورد اضافه وزن‌تان نگران هستید با پزشک یا متخصص تغذیه در مورد شاخص توده بدنی (BMI) صحبت کنید و از او بپرسید که برای باقی ماندن در وزن مناسب باید چه کار‌هایی انجام دهید.
•    سعی کنید آرام و پیوسته، وزن اضافه شده‌تان را کم کنید
برخی از مادران به سرعت اضافه وزن‌شان را کم می‌کنند، در حالی که در دیگران چنین نیست. این موضوع به بدنتان، انتخاب‌های غذایی‌تان و سطح فعالیت و متابولیسم‌تان بستگی دارد.
بهترین برنامه برای کم کردن وزن چیست؟ اضافه وزن بارداری‌تان را به تدریج کم کنید. هدفتان این باشد که در عرض یک‌سال (نه یک ماه!) به وزن قبل از بارداری‌تان بازگردید.
حداقل تا 2 ماه پس از بدنیا آمدن نوزادتان سعی نکنید که وزن‌تان را با گرفتن رژیم کم کنید. کم کردن مصرف کالری در ماه‌های اولیه پس از زایمان باعث کمبود انرژی و کاهش تولید شیرتان می‌شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: متفرقه
برچسب‌ها: تغذیه در دوران شیردهی

تاريخ : دو شنبه 5 خرداد 1393 | 1:22 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.